تفکرات منفی و تصورات ذهنی منفی اصلی‌ترین عامل برای ساخته شدن شخصیت ماست و اگر آنها را مدیریت نکنیم شخصیتی سست و با اعتماد به نفس پائین خواهیم داشت

در این ویدئو من (کامران گنجی) این مطالب را با شما به اشتراک گذاشته ام:

تصورات ذهنی یا مکالمات ذهنی چیست؟
تصورات ذهنی چه نقشی در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس دارد؟
چطوری می‌توانیم تصورات ذهنی منفی را از خود دور کنیم؟
و…

برای دانلود این ویدئو روی اینجا کلیک نمائید.

متن فیلم چطوری تفکرات منفی را از خود دور کنیم؟

دوستان سلام

من کامران گنجی هستم. مربی و مدرس دوره‌های افزایش اعتماد به نفس و غلبه بر خجالت و کمرویی

در دو ویدیوی قبلی در مورد اعتماد به نفس صبحت کردیم که شامل باورها و مهارت بود و این ویدیو هم قرار شد در مورد باورها باشه.

ویدیو قبلی در مورد پذیرش بود و این ویدیو مربوط به تصورات ذهنی و مکالمات ذهنی است.

اینکه مکالمات ذهنی و تصورات ذهنی چه تاثیری در افزایش اعتماد به نفس و چه تاثیری در کاهش اعتماد به‌ نفس دارد.

مکالمات ذهنی و تصورات ذهنی چیست؟

در ابتدا می‌خواهم یک تعریفی از مکالمات ذهنی و تصورات ذهنی داشته باشم.

مکالمات ذهنی یا تصورات ذهنی همان فکرهایی است که دائما در ذهن ما در حال مرور و شکل‌گیری است.

تصورات ذهنی و اعتماد به نفس تصورات ذهنی تصورات ذهنی و نقش آن در اعتماد به نفس

ما دائماً در حال صبحت کردن با خودمان هستیم.

این تفکرات و باورها ناشی از توانمندی‌ها و میزان ارزشمندی ماست یعنی آن تصوری است که ما نسبت به ارزشمندی خودمان خواهیم داشت.

دیوید همیلتون یکی از نویسندگان مربوط به حوزه‌ی رفع خجولی در مورد این تصورات ذهنی می‌گوید که: این‌ها همان پچ پچ های ذهنی هستند و این پچ پچ های ذهنی دائما درحال شکل‌گیری در ذهن ما هستند.

اینکه همین الان شما در حال گوش دادن به این ویدیو هستید و پچ پچ‌ های ذهنی در ذهن شما و مغز من هم درحال شکل‌گیری است.

  • اینکه مثلاً این سخنران چقدر خوشتیپ است
  • چقدر خوب حرف می‌زند
  • چقدر خوب مطالب را بیان می‌کند
  • و چقدر خودش را تحویل می‌گیرد
  • یا فلان‌جا من باید می‌رفتم‌ ها…!
  • یا فلان موضوع را راستی چه‌کار کردم؟

و این مکالماتی که دائماً در ذهن ما در حال شکل‌گیری هستند.

مکالمات و تصورات ذهنی اگر مثبت باشد اعتماد به‌ نفس‌ مان بالا می‌رود و اگر منفی باشد اعتماد به نفس ما را پایین می‌آورد.

این تصورات ذهنی روی شخصیت و نحوه‌ی شکل‌گیری شخصیت ما خیلی تاثیر دارند.

 چطوری تصورات ذهنی مثبت بسازم؟

اما بریم ببینیم که چگونه می‌توانیم این تصورات ذهنی را مثبت کنیم.

یکی از بهترین راه‌ها و تکنیک‌ها برای تبدیل تصورات ذهنی منفی به تصورات ذهنی مثبت این است که بیاییم ادبیات‌مان را با خودمان عوض کنیم.

تصورات ذهنی تصورات ذهنی و نقش آن در اعتماد به نفس

زمانی که ما به خودمان می‌گوییم که نمی توانم فلان کار را انجام بدهم، عوضش کنیم و بگوییم می توانم این کار را انجام بدهم.

زمانی که می‌گویم من نمی توانم سخنرانی کنم ، بیایم بگوییم که من می توانم سخنرانی کنم.

زمانی که می‌گوییم من نمی‌توانم درخواست افزایش حقوق بدهم خب بگوییم که من می‌توانم درخواست افزایش حقوق بدهم.

حتماً در حال خندیدن هستید و می‌گویید چه مسخره! چه تکنیک مسخره‌ای!

ممکن است که در اوایل کار این کار برای ما سخت باشد و بگوییم برو بابا…

اگر به همین راحتی بود که ما همین الان این‌ کار را انجام داده بودیم و تصورات ذهنی منفی اصلا در ما شکل نمی‌گرفت، بله ممکن است که در ابتدای کار این مدلی باشد.

  کلمه معجزه‌گر “هنوز”

به شما پیشنهاد می‌کنم که از کلمه‌ی معجزه‌انگیز «هنوز» استفاده کنید.

می‌توانیم بگوییم که، من هنوز نمی توانم جلوی جمع سخنرانی کنم.

من هنوز نمی توانم به دیگران مثلاً بگویم دوستت دارم یا صبحت‌هایی از این قبیل.

وقتی که از کلمه‌ی هنوز استفاده می‌کنید، یک بار مسئولیت‌ پذیری روی دوش ما قرار می‌گیرد و زمانی که فقط صرفا بگوییم من نمی‌توانم، صرفا از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنیم.

هنوز تصورات ذهنی تصورات ذهنی و نقش آن در اعتماد به نفس

به این جمله توجه کنید: «من نمی توانم سخنرانی کنم»، خُب وقتی که می‌گویید من نمی توانم سخنرانی کنم، از بار وظیفه شانه خالی می‌کنید.

ولی زمانی که می‌گوییم که، من هنوز نمی‌توانم سخنرانی کنم، یعنی اینکه من فعلا نمی‌توانم این کار را انجام بدهم ولی در آینده می‌توانم انجام بدهم.

یک نحوه‌ی دیگر تغییر ادبیات این است که بگوییم من می‌روم یاد می‌گیرم که سخنرانی کنم. این مدلی هم می‌شود که عوضش کرد.

  تمرین عملی برای تبدیل تصورات ذهنی منفی به تصورات ذهنی مثبت

بیاییم امروز را به‌صورت آگاهانه به مکالمات ذهنی خودمان توجه کنیم.

اگر برایتان مقدور بود یک دفترچه و خودکار همراهتان باشد و جاهایی که احساس می‌کنید مکالمات ذهنی منفی‌ای دارید، آن‌ها را یادداشت کنید و بعد در فرصت مناسب، زمانی که فرصت داشتید به یک جدول تبدیلش کنید.

در دو جدول بنویسید تصورات ذهنی منفی و تصورات ذهنی مثبت.

در قسمت سمت راست، تصورات ذهنی منفی و مکالمات را یادداشت می‌کنید و رو به‌رویش جمله‌ای که می‌تواند همان مکالمه‌ی ذهنی را تبدیل به مثبت کند یادداشت کنید.

اگر این تبدیل عبارات مثبت را به عبارات منفی در طول یک هفته و روزی هفت بار انجام بدهید یعنی هفت بار در طی روز از آن جمله‌ی مثبت استفاده کنید به مدت یک هفته، دیگر آن مکالمه‌ی ذهنی منفی از ذهن ما کاملا پاک می‌شود و مکالمه‌ی ذهنی مثبت جایگزینش می‌شود.

بیایید این کار را انجام بدهید و تستش کنید و ببینید که چه نتایج فوق‌العاده‌ای در باورهای ما ایجاد می‌شود.

امیدوارم که از این ویدیو لذت برده باشید. موفق و پیروز باشید و خدا یار و نگهدارتان.

 اگر دوست دارید که تصورات ذهنی مثبت را در سخنرانی برای خود بسازید، فیلم وبینار آموزش سخنرانی ویژه افراد خجالتی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

می‌خواهم تصورات ذهنی مثبت در سخنرانی ایجاد کنم

برچسب ها

تمامی حقوق مطالب برای صفر بلاگ محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.